top of page

Konsultasjon hos Dr. Bertz?

Hva er det egentlig som skjer når du kommer til meg?

Mange tror en konsultasjon bare handler om å se på røntgen og si ja eller nei til operasjon. Det stemmer ikke. 

Hos meg starter vi med en grundig samtale – og du kan selv forberede deg slik at du får mest mulig ut av timen.

Røntgen og MR

Skaff alle relevante bilder (hvis du har bilder fra før)

  •   Ring direkte til Unilabs eller Evidia og si at du skal til Ari Bertz og be de om å  gi meg tilgang digitalt.

  • Du må selv gjøre dette, enten ved å ringe de. 

  • Eller du kan logge inn via lenken du har fått på SMS og betale en liten sum på Vipps og få en kode sendt til deg. Denne koden skal være klar før du kommer inn til konsultasjonen.  

  • Fastlegen har ikke tilgang til bildene og kan kun sende meg kopi av rapporten.

  • Jeg må se på bildene selv og det holder ikke å kun lese rapporten. Derfor er det nødvendig med dette steget.

    
Dersom bildene er tatt på andre steder som for eksempel på sykehuset , skal de kontakte radiologisk avdeling og be de om å få tilsendt en CD eller USB minnebrikke.

Ikke send CD’en til meg med mindre det er en videokonsultasjon. Du skal selv ta med denne CD’en med deg til konsultasjonen.

Problemet ditt

  •  Samle tankene dine på forhånd:


    • Hva er symptomene dine?


    • Hvor lenge har du hatt dem og når startet de (ca. dato)?


    • Hvor sterke er de?


    • Hvordan påvirker de hverdagen, jobben og aktiviteten din?

  • Jeg er ikke opptatt av hvilke diagnoser du tror du har, eller hva andre har sagt. Jeg er opptatt av deg, dine symptomer og hvordan de påvirker livet ditt.

  • Jeg får dessverre mange pasienter som er overbelastet av diagnoser og behandlinger som ikke stemmer grunnet at behandleren ikke lyttet på de.

Ortopediske Hjelpemidler

  • Når det gjelder ortopediske hjelpemidler, vil jeg anbefale at du kontakter selv ortopedisk verksted for å få tilpasset for eksempel såler, du trenger ikke å gå gjennom meg først.

  • Dersom ortopedisk verksted finner ut at du har en tilstand som krever ortopediske hjelpemidler som kan dekkes av NAV, vil de hjelpe deg med å forklare veien til det.

  • Husk at du kan få alle typer ortopediske hjelpemidler hvis du vil betale selv, men vurdering hos en spesialist er kun for å søke dekning.

  • Du fpår ikke dekning 100%, og du må allikevel betale egenandel.

Hva vil skje under selve konsultasjonen?

Når du kommer inn:


Først setter vi oss ned og snakker om følgende:


1. årsaken til at du har kommet til meg.
    * Er det for å få en diagnose fordi du ikke vet hva problemet er.
    * Er det fordi du vet hva problemet er og du ønsker at jeg hjelper deg med kirurgi.
    * Du har vært hos andre og er usikker på behandlingen og du vil ha en second opinion hos meg.
    * Du trenger en henvisning til fysioterapeut, såler eller offentlig sykehus.
    * Husk at jeg er en legespesialist i kirurgi, dvs at jeg kun kan hjelpe på to måter, enten ved å hjelpe med å finne diagnosen og gi råd om ikke-kirurgisk behandling, eller hjelpe selv med kirurgi.


2. symptomene dine: en grundig gjennomgang av dine plager.


3. Behandlinger: Hva du har prøvd av behandling tidligere som for eks. fysioterapi, såler, sko, tilpasning av aktivitet.


4. Deretter gjør jeg en fysisk undersøkelse.
    1. Du må ta av sko og sokker, og jeg ser både på fot, ankel og helst hele leggen.
    2. Jeg vurderer akser, fotstilling og gangmønster. Jeg kan be deg gå frem og tilbake, og jeg gjør tester. Noen av dem kan fremkalle smerte, og det er nyttig fordi vi da kan vurdere nøyaktig hvor og hvordan problemet oppstår.


5. Etter undersøkelsen går vi gjennom bildene. Dersom du ikke har gjort jobben på forhånd, kan 30–40 % av timen forsvinne på å skaffe bildene – og det betyr at vi får mindre tid til å finne løsningen for deg.

Hva skjer etter undersøkelsen?

Nå begynner vi å snakke om selve problemet og mulige løsninger. Her er det viktig at du har full fokus og konsentrasjon.
Det er helt greit å ta opptak på telefonen din. Faktisk anbefaler jeg det.
Forskning viser at pasienter glemmer opptil 70 % av det som blir sagt under konsultasjonen i løpet av 24 timer.
Du kan også ta med en venn eller pårørende som kan hjelpe deg å huske og reflektere etterpå.

Hvordan forklarer jeg tilstanden din?

Jeg bruker ofte visuell demonstrasjon – jeg viser deg anatomien, forklarer sykdommen, og gir tips om øvelser og sko. Du kan ta bilder av skjermen, eller skanne en QR-kode for å laste ned siden direkte til din telefon.
I noen tilfeller henviser jeg deg til min nettside, www.fotankel.no, eller min YouTube-kanal. Der finner du nyttige videoer om din tilstand, kirurgiske teknikker og hvordan rehabiliteringen foregår.

Hvordan forklarer jeg mine forslag på behandlingen?

  • Jeg går alltid gjennom både kirurgiske og ikke-kirurgiske alternativer.

  • De ikke-kirurgiske tiltakene kan være fysioterapi, ortopediske hjelpemidler, medisiner og tilpasning av aktivitet.

  • Hvis disse tiltakene ikke gir tilstrekkelig effekt, kan vi vurdere kirurgi.

  • Da forklarer jeg hvilken teknikk jeg anbefaler for deg, og går nøye gjennom hele forløpet – fra selve operasjonen til rehabilitering, forventet resultat, mulige risikofaktorer og komplikasjoner.

  • Jeg velger pasientene mine nøye, og jeg opererer aldri uten at vi først har forsøkt de ikke-kirurgiske alternativene.

  • Har du helseforsikring eller ønsker å dekke operasjonen selv, kan inngrepet utføres hos meg i klinikken.

  • Dersom du ønsker behandling på et offentlig sykehus, kan jeg eller fastlegen din henvise deg dit. Husk at jeg da ikke har kontroll på hvilken vurdering du får, hvilken kirurgisk teknikk som velges, eller hvor lang ventetid du får.

  • Det er legene på sykehuset som gjør sin egen vurdering og avgjør om du skal opereres, og i så fall hvordan.

  • Hvis du allerede har bestemt deg for å bli operert av meg, vil vi starte prosessen med å fylle ut et egenerklæringsskjema om din helse.

Usikkerhet rundt operasjonen

  • Det er helt naturlig å føle seg litt usikker når du har tatt en beslutning om operasjon.
    Mange pasienter opplever at spørsmålene dukker opp først etter at timen er over, eller at de blir bekymret mens de venter.

  • Jeg vil at du skal vite at du ikke står alene i denne prosessen.

  • Dersom du føler deg utrygg eller har spørsmål mens du venter, kan du alltid ta kontakt med meg. Vi kan gjerne avtale en kort og gratis telefonsamtale for å avklare det du lurer på.

  • Målet mitt er at du skal møte operasjonsdagen med ro og trygghet, vel vitende om at du har fått svar på det som er viktig for deg.

Hvorfor er konsultasjonen individuell?

  • To pasienter kan ha samme diagnose, men trenger helt forskjellig behandling.
    – En ung og aktiv pasient med Hallux Valgus får ikke samme råd eller kirurgiske teknikk som en eldre og mindre aktiv pasient.
    – Derfor er ærlige svar fra deg helt avgjørende for at jeg skal kunne skreddersy behandlingen.

Hva ønsker jeg at du tar med deg fra konsultasjonen?

  • Forbered deg: ha bilder klare og tanker samlet.

  • Vær ærlig om symptomer, jobb og aktivitet.

  • Husk at undersøkelsen kan fremkalle smerter – og det er nyttig.

  • Følg godt med når vi snakker om løsningen – ta gjerne opptak eller ha med noen.

  • Bruk ressursene jeg deler med deg (QR, nettside, YouTube).

  • Jeg ønsker ikke å operere deg bare for å operere. Mitt mål er å gi deg den hjelpen som passer best for deg i denne fasen av sykdommen eller tilstanden. Noen ganger endrer jeg anbefalingen dersom jeg ser at tilstanden har utviklet seg, og at det nå foreligger en klar indikasjon for kirurgi.

  • Resultatene av en operasjon – og valg av kirurgisk teknikk – avhenger også av deg som pasient: din tro på behandlingen, tillit til behandleren og realistiske forventninger.

  • I enkelte tilfeller kan jeg måtte si nei til operasjon, selv om indikasjonen er sterk, dersom jeg vurderer at du ikke er mentalt klar for en slik prosess.

Avslutning

  • Mitt mål er at du forlater konsultasjonen med en klar forståelse av følgende:

  • hva som er galt.

  • hva som er årsaken til plagene dine.

  • hvilke behandlingsmuligheter som finnes.

  • du skal få et realistisk bilde av hva vi kan oppnå sammen.

  • du forlater konsultasjonen med en klar og trygg plan som passer akkurat deg.

bottom of page